14 tipov, ako si nastaviť LinkedIn profil a zaujať cieľovku

LinkedIn zažíva zlaté časy. Mnoho ľudí však pred ním má stále rešpekt a pristupuje k nemu opatrnejšie ako k iným sociálnym sieťam. 

Ponúkame vám návod, ako si nastaviť LinkedIn profil tak, aby ste pôsobili porfesionálne, využívali ho v prospech vášho zámeru a dosiahli požadovaný úspech. 

Vyladený LinkedIn profil zvyšuje vašu šancu na získanie viac potvrdení na prepojenia a odpovedanie na správu. 

Pred tým, ako začnete…

Prečo vôbec chcete byť (aktívny) na LinkedIne? Využitie tejto sociálnej siete sa za posledné roky významne zmenilo. Od “siete na CV, ktorú používajú iba HR oddelenia” nachádza Linkedin široké využitie naprieč B2B segmentom, marketingom či čoraz významnejším budovaním osobnej i firemnej značky. 

Je preto nevyhnutné, aby ste sa skutočne zamysleli nad zámerom. 

Chcete pracovať v korporáte alebo svoju jazykovú zručnosť využiť ako prekladateľ na voľnej nohe? S akými ľuďmi sa chcete prepájať, kto je relevantný pre váš zámer? Ak v tom nemáte ešte na 100 percent jasno, toto sú možnosti využitia LinkedInu: 

  • CV vizitka pre HRistov 
  • Networking
  • Marketing
  • Budovanie osobnej značky , 
  • Akvizícia nových klientov//B2B obchod

Faktory úspešného prezentovania sa na LinkedIne  rozdeľujeme na dve kategórie.

  1. Rýchle a nutné úpravy – bez nich sa nepohnete
  2. Tie, ktoré si vyžadujú čas a zamyslenie

Profilová foto

Profesionálne zachytenie vašej tváre – bez toho sa váš LinkedIn profil nezaobídete. Výskum sociálnej siete LinkedIn ukázal, že vďaka profilovej fotke má váš profil 14x vyššiu šancu zobraziť sa vo vyhľadávaní.

Ako má vhodná profilová fotka vyzerať? Dajte si na tomto záležať:

  • Aktuálnosť Oznamkové fotky v žiadnom prípade.
  • Prirodzenosť Všetci chceme vyzerať na fotkách dobre. Stavte na prirodzenosť. Ak v bežnom živote nenostíte makeup alebo kravatu, nenúťte sa pôsobiť inak ako bežne. 
  • Jednoduchosť José na pláži, José v prístave. Miesto dovolenkovej fotografie vyberte takú snímku, kde za sebou máte jednoduché a pozadie. 
  • Iba vy Na fotke buďte iba vy. Nie, ani psa tam nemajte. Jedine, že ste veterinárka alebo ošetrovateľ v zoo.  
  • Výraz. Usmievať či neusmievať sa, to je otázka. Závisí to od vašej pozície a prirodzeného nastavenia. Štúdia analyzujúca 800 profilových obrázkov ukázala, že ak sa na fotke usmievate, ľudia vás považujú sympatickejších, kompetentnejších a vplyvnejších. Kto by to bol povedal, že? 🙂 
  • Veľká a kvalitná. Snažte sa vyhnúť obrázkom s nízkym rozlíšením. Ideálne rozlíšenie je 450×450 pixelov s maximálnou veľkosťou 8MB. 

Cover photo

Jedna z prvých vecí, ktorú užívateľ vidí na vašom profile. Ide o najväčšiu plochu a treba využiť jej potenciál. Ako? Považujte ju za reklamný priestor, ktorý máte vďaka LinkedInu k dispozícii. Je to vaša šanca odkomunikovať/predviesť sa pred publikom ešte pred tým, ako vás poznajú bližšie. Môžete si tam nahrať reklamu alebo inú grafiku, ktorá je v súlade s vaším biznisom/zámerom. 

Vyhnite sa vágnym obrázkom mora či kvetín. Zamyslite sa, ako kreatívne pretaviť váš biznis do obrázku. Určite by nemalo chýbať logo, claim – krátka veta, kde objasníte, čomu sa venujete. Ak sa venujete operatívnemu leasingu, dajte si tam autá/mobilitu. 

S cover photo je vhodné pracovať aj situačne. Zmeňte či aktualizujte ju pre rôzne obchodné príležitosti/produkty, služby, ktoré práve promujete. Chystáte veľký event, kde chcete dostať čo najviac návštevníkov? Výborne, povedzte to užívateľom prostredníctvom cover photo! 

Ak ste väčšia spoločnosť, ktorá sa chce prostredníctvom LinkedInu prezentovať (HR aktivity, employer branding, obchodný proces), zapojte zamestnancov a zamestnankyne. Poproste ich (ak to tak, samozrejme, cítia a sú s tým stotožnení), aby si cover photo zjednotili. Zabezpečíte tak, že ako firma budete pôsobiť konzistentným dojmom na zákazníkov/uchádzačov o pozíciu/obchodných partnerov. Zároveň ukážete súdržnosť tímu.

Uistite sa, že cover photo pôsobí profesionálne, je v súlade s dizajn manuálom (rovnaký font písma, veľkosť, farebnosť, logo). 

Ideálna veľkosť bannera je 1584 x 396 pixelov. Pozor na prekrytie bannera profilovou fotkou. Snažte sa preto kľúčové posolstvá umiestniť na pravú časť grafiky 

Extra tip: ak sa snažíte na LinkedIn budovať firemnú značku, vsaďte na konzistentnosť. Cover photo a profilovku zjednoťte naprieč kľúčovými pozíciami vo firme.

Headline / Motto

Do tejto časti bude potrebné investovať čas. Je dosť možné, že si to nechajte až na koniec, keď budete mať celý profil vytvorený. Prečo? Headline a profilová fotka sú jediné časti profilu, ktoré ostatní uvidia. Správne uchopenie nadpisu môže zvýšiť vaše šance na získanie nových prepojení o 200 percent

Headline by mal obsahovať konkrétnu odpoveď na to, ako viete pomôcť druhej strane – vašej zadefinovanej cieľovke. Nie motto v klasickom význame ako životné krédo.

Cieľovkou môžu byť: potenciálni klienti, zákazníci či HRisti. Majte ich na zreteli a prihovárajte sa im slovníkom, ktorí poznajú, rozumejú mu a hlavne naň reagujú. 

V prípade vyšších pozícií (director, founder) dávajte do časti headline aj názov pozície (zvyšuje o 70 % úspešnosť kontaktu).

 V headline by ste si mali zodpovedať: 

  • Kto ste: aktuálna pozícia/čomu sa venujete
  • V akej spoločnosti pôsobíte
  • Čím sa odlišujete od iných
  • Pridaná hodnota pre klienta (napr. B2B Marketing Strategies, B2B lead generation) 
  • Reason to believe (ak máte, napr. 20 rokov skúseností, certifikát ISO, Forbes 30 pod 30…)
  • Kľúčové slová (napr. online marketing | data analytics | B2B marketing | lead generation )

Ideálny počet znakov sa pohybuje v rozmedzi 120 – 220 znakov. Platí, že čím kratšie a výstižnejšie, tým lepšie.

Extra tipy

  • spomeňte, s čím “pomáhate” ľuďom (využijú najmä obchodníci)
  • Formulujte headline ako misiu, ktorú ste si stanovili
  • Môžete aj pripojiť 1– 2 kľúčové slová, ktorá sa spájajú s vaším zameraním.
  • Ak to k vám sedí, nebojte sa použiť aj emotikony či iné znaky, ktoré graficky oddelia headline
  • Sústreďte sa na cieľ, nie minulé pracovné pozície

URL

Adresa url profilu by mala byť personalizovaná, v peknom tvare bez číslic a znakov (napr. linkedin.com/in/stanislavmerc). V prípade, že v takom tvare nie je, upraviť si ju môžete po kliknutí na textový odkaz “Upraviť verejný profil a adresu URL” vpravo hore na karte osobného profilu

V nastaveniach si skontrolujte viditeľnosť jednotlivých častí profilu – niektoré môžu byť neverejné, a teda sa nebudú zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania

Odporúčania

“Odporúčania is the new black”. Ďalším faktorom, ako zvýšiť kredibilitu vášho profilu, sú odporúčania – stručné zhrnutie či odkaz od človeka, s ktorým ste spolupracovali. 

Požiadajte kolegov, prípade predošlých klientov o krátku referenciu, v ktorej vystihnú, ako sa im s vami spolupracovalo a v čom vnímajú vaše silné stránky. 

Opäť platí dôraz na aktuálnosť. Odporúčania by mali byť relevantné a sedieť s vaším profilom (aktuálnou pozíciou). 

Zoznam schopností si v profile zoraďte tak, aby najrelevantnejšie bolo na vrchnej priečke. 

Featured / Media

Ide o miesto, kde si viete pridať rôzne články, videá alebo webstránky, ktoré zvyšujú vašu kredibilitu.

O aký obsah môže ísť

  • Máte veľký profilový rozhovor v médiu? Dostali ste sa do výberu Forbes 30 pod 30? – pripnete link
  • Zverejnili ste nový blog na webke? – pripnete URL
  • Vytvorili ste e-book, case-study, check-list, užitočný materiál pre klienta – viete, čo robiť 🙂
  • Webinár o náročnosti podnikania – pridajte to medzi články na LinkedIne
  • Máte na svojej webke ponuku – sem s tým

Dajte si záležať, aby pripnutý link bol funkčný, správne zobrazoval titulný obrázok a headline. S časťou Featured/Media pracujte podľa súčasného zámeru, napríklad, chcete propagovať určitý produkt/službu, teraz je vhodný čas na aktualizáciu článku, ktorý ste tam pripli minulý rok.

Ak je vaším zámerom budovanie osobného brandu, vyberte články tak, aby ste vzbudzovali kredibilitu v súlade s tým, ako sa chcete prezentovať. 

Extra tip: Zobrazovanie odkazov:
Na mobile sa zobrazí 1,5 odkazu, ostatné treba scrollovať či swipovať. Na laptope sa vám ukáže 2,5 odkazu. Myslite na to, keď budete jednotlivé linky pridávať. Dobrou správou je, že poradie si môžete nastaviť sami. 

500+ connections

Kľúčovým faktorom na LinkedIne je budovanie si siete prepojení. V závislosi od zámeru, vašou hlavnou úlohou by malo byť prepojiť sa s čo najviac ľuďmi. Spojte sa so všetkými osobami, s ktorými ste kedy boli v kontakte. Rovnako aj s klientmi (existujúcimi i potenciálnymi), s obchodnými partnermi, kandidátmi, absolventmi škôl, bývalými kolegami.

Ak si chcete vybudovať povedomie v špecifickom segmente, spájajte sa s kontaktmi/firmami, ktoré v danom odvetví pôsobia a sledujte ich firemné stránky.

Nebojte sa prepájať aj s ľuďmi, ktorých nepoznáte. Čím viac kontaktov, tým vyššie sa zobrazujete vo vyhľadávaní. Okrem toho, LinkedIn treba chápať ako networkovú sieť, kde ľudia pomenej riešia, či sa poznáte osobne. 

  • Zväčšite dosah (500+), potom 1000+ a potom škrtajte iba na relevantné kontakty (cieľová skupina)

Posielanie žiadostí o prepojenie – ak vám ide o biznis

Pravidelne vyhľadávajte nové spojenia

  • Pri pozvánkach si prezrite profil a zadefinujte si 3 veci, ktoré máte spoločné → ak máte, pošlite pozvánku
  • Keď posielate pozvánku na spojenie, personalizujte, napíšte, čo robíte a prečo, prečo oslovujete toho človeka a prečo myslíte, že by mal získať tým, že sa spojíte

TIP: Na začiatku voľte formuláciu, ktorú bude stručná a všeobecná. Od istého momentu (počtu spojení) už nie je nevyhnutné, napr.: “Robíme obsah, ktorý súdim, že by sa Vám podľa vášho profilu mohol hodiť. Prepojme sa, aspoň o sebe budeme vedieť.” 

Čím silnejšia (väčšia) sieť, tým lepšie pre algoritmus a scoring vo vyhľadávaní. Pri 30 000 kontaktoch už sa nedá mať viac connections, len followerov. Vtedy je na čase  vyhodiť/ pretriediť kontakty, lebo noví by nás mohli len followovať a nemohli by sme si s nimi písať.

B) Tie, čo si vyžadujú čas 

Keywords

Relevantné kľúčové slová vám pomôžu dostať sa do vyhľadávaní v rámci sociálne siete LinkedIn. Sú to slová, ktoré vaša cieľovka použije, keď sa chce riešiť problém, na ktorý ponúkate riešenie. Uľahčí to aj SEO vyhľadávanie vás či vašej firmy/produktu. 

Pridať ich môžete napríklad na koniec časti About, alebo aj do časti Experience. 

Príklady kľúčových slov: 

  • Vy ako profesionál – Soft-skill – napr. leadership, management, certifkáty, skills, planning
  • Váš produkt – napr. B2B marketing, B2B sales, Lead Generation, Pipeline, AI riešenie, 
  • Benefity profuktu – Cost saving, Revenue growing, Expand
  • Slovníkom klienta – napr. Cost saving, Fleet management (môže sa to prelínať s produktom)
  • Osobné – aby vás lepšie spoznali 

About / Summary

Zabudnite na automaticky vygenerovaný text ktorý vám Linkedin sám ponúkne na základe vyplnených informácii o vás (skúsenosti, zručnosti, vzdelania, jazyky).  Všetci vedia, že to za vás LinkedIn vyplnil. Vy predsta chcete, aby z vášho profilu svištala originalita a zápal, nie?

About/Summary je priestor na prezentáciu vašich silných stránok, pracovnej histórie a záujmov, ale aj toho, čo od vás môžu ostatní ľudia očakávať ako od zamestnanca/experta. 

Čo zahrnúť do časti about? 

  • Váš príbeh: (ak je relevantný)
    • Kto ste? 
    • Akú úspechy sú za vami? 
    • Čo vás X rokov segmente naučilo? 
    • V čo veríte?
  • Ako môžete druhej strane pomôcť
  • Vaše referencie/ prípadové štúdie/testimonialy/ dosiahnuté úspechy 
  • Vaše kontaktné údaje – priamy kontakt na Vás (vrátane CTA = výzva na akciu, čo má človek urobiť. Napríklad link na váš nový e-book, rezervovanie si termínu na demoukážku…)
  • Kľúčové slová a frázy (10-20) – kvôli vyhľadávaniu
Extra tip: Vo vašom profile sa zobrazujú iba úvodné riadky/vety sumáru o vás. Zaujmite preto hneď prvou vetou.

Pri písaní samotného textu myslite na ľudí, ktorým sa chcete prihovoriť. Prispôsobte tomu aj jazyk. 

Maximalizujte prehľadnosť – formulujete vety do krátkych odsekov. Nebojte sa použiť emotikony, ktoré oživia text o vás. 

Ak chcete text aj graficky upraviť (zmena typu písma, bold/italic), jednoducho tak spravíte cez túto stránku. 

Na záver: nebojte sa časť about meniť a aktualizovať ho podľa potreby. 

Job description

Vaše pracovné skúsenosti doplňte do častie Experience/Job description. Ak ste v časti About popisovali seba a svoje skúsenosti, časť Job despription je priestor na prezentáciu firmy, kde pôsobíte. Dôležitá je posledná(aktuálna) pozícia.

Čo zahrnúť do job description?

  • Čo robí firma
    • Krátky popis, počet zamestnancov, história
  • Klienti a referencie
  • S čím viete pomôcť ako firma/čomu sa venujete
    • Opäť headline a krátky popis
  • Kontaktné údaje & CTA
Extra tip: Do tejto časti môžete zakomponovať aj informácie o tom, akú ste mali zodpovednosť vo firme či aký úspech sa vám podaril. 

Bonusom je možnosť doplniť job description o súbory – články, brožúry, casestudies, ktoré súvisia s projektmi, na ktorých ste robili. 

Aj v tomto prípade nič nepokazíte, ak budú job description mať zamestnanci mať naprieč firmou identický, 

Extra tip: Uistite sa, že vyberáte správnu stránku spoločnosti (ak je k dispozícii).  

Skutočná “práca” len začína

Profil nastavený, odporúčania udelené, máte vyše 500+ kontaktov, čo ďalej? Vrhnite sa na tvorbu obsahu. Inšpirujte, zdieľajte tipy, networkujte, zapájajte sa diskusií. Práve pre tieto aktivity je LinkedIn stvorený. 

Keď je vám ťažké začať tvoriť obsah vlastný, reagujte na obsah iných. Zapájajte sa do diskusií a reagujte na príspevky, ktoré vás zaujali. LinkedIn algoritmus ukazuje, čo komentujete a aj takto získate viditeľnosť. Ideálne komentujte ľudí, s ktorými by ste sa chceli dostať do užšieho kontaktnu, napríklad, obchodného styku, alebo firma, kde sa túžite zamestnať. 

Social Selling Index

Svoju aktivitu na LinkedIne si môžete sami zmerať pomocou SSI score (Social Selling Index). Túto funkciu umožňuje platená verzia LinkedInu. 

Index kombinuje 4 metriky, ako efektívne postupujete pri vytváraní svojej profesionálnej značky. 

  1. Profil. Vyplnenosť vášho profilu s ohľadom na cieľové publikum
  2. Prepojenia. 
  3. Zapojenie & zdieľanie myšlienok 
  4. Budovanie vzťahov

Čím je vaše skóre bližšie k hodnote 100, tým efektívnejšie využívate možnosti LinkedInu. 

Nájdete tam aj štatistiku, ako ste na tom v porovnaní s ľuďmi z vášho segmentu, resp. 

Index sa aktualizuje denne. 

Poďte na LinkedIn s Diametrom

Zistite, ako je na tom váš LinkedIn Profil

Obchod je ako maratón, na ktorý sa je dobré sa poctivo pripraviť. Chcete zistiť, ako je na tom váš LinkedIn profil? Čo máte nastavené dobre a v čom sú rezervy? Pošlite nám váš profil, my vám zadarmo urobíme scoring profilu.

Prečítajte si aj:
7 tipov, ako si vytvoriť na LinkedIne connection request

Každému prichádzajú správy so žiadosťou o prepojenie na LinkedIn. Niektoré Čítať viac

Prípadová štúdia – V krátkom čase leady a pozvania do tendrov

Prípadová štúdia o LinkedIn automatizácii pre firmu IRON MOUNTAIN. Pozrite Čítať viac

4 faktory obchodného úspechu na LinkedIn-e

Sieť LinkedIn sa najprv profilovala ako sieť profesionálov, ktorí mali Čítať viac